Fiatal főnökök és generációs problémák: Ilyen eszközökkel működtethető zökkenőmentesen a cég. Harmadannyit érhet egy vállalkozás, ha nem képes működni a korábbi tulajdonos nélkül.
Közel 900 ezer vállalkozás működik ma Magyarországon, amelyek nagy része mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak minősül. A kkv-k adják tehát a magyar gazdaság gerincét és tartópillérét, éppen ezért fontos, hogy ezek a vállalkozások jól és biztosan működjenek.
Ehhez azonban olyan eszköztárra van szüksége a cégvezetőknek, amelynek segítségével a vállalkozás gyakorlatilag önjáróként működhet generációváltás esetén is.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összesítése szerint tavaly 25,8 ezer új társas vállalkozást jegyeztek be, ezzel szemben 37,8 ezer társas vállalkozás szűnt meg.
Ez az adat jól mutatja, hogy folyamatosan csökken a regisztrált társas vállalkozások száma.
Ehhez az adathoz az is hozzájárulhat, hogy tömegesen érik el a nyugdíjkorhatárt a családi vállalkozások vezetői, egy friss kutatás szerint pedig közel kétharmaduknak semmilyen terve nincs az utódlással kapcsolatban.
- Unalmas lesz 2025? Ez a kép és az, amit látsz rajta mindent elárul
- A vérplazma adás fontossága és előnyei
- Vegán karácsony – Mentesen finomat az ünnepen is
- Óriási akadállyal kell szembenézned januárban – A teszt megmutatja a megoldást is
- Amit látsz ezen a képen elárulja, hogy mennyire leszel boldog 2025-ben
Ahhoz azonban, hogy generációt tudjon váltani egy cég, össze kell rakni a vállalkozást, hogy a cégvezető nélkül is fennakadás nélkül működjön a jövőben.
A legtöbb kihívást a családon belüli generációváltás rejti magában.
Noha ez a probléma összefügg a generációváltással, akkor is szem előtt kell tartani a vállalkozás önálló működését, ha nem tervez változást a cégvezető.
Mindemellett pedig akkor is generációváltás történik, amikor az új generáció megjelenik egy cég életében. Hisz az internet generációjának tartott Z generáció – az 1995-től 2009-ig született korosztály – már teljesen másképp gondolkodik és kommunikál, mint az X, az Y vagy a korábbi generációk.
Márpedig egy vállalkozásnak erre is fel kell készülnie. Hiszen az X generáció – azaz az 1965 és 1980 között születettek – szép lassan kicsúszik a munkavállalók köréből.
Számos eszköz lehet a cégvezetők kezében
A generációk közötti különbség akkor is erősen jelen lehet egy cég életében, ha az új cégvezető történetesen egy sokkal fiatalabb generációhoz tartozik. Egy jól működő vállalkozás esetében azonban a generációs különbségek sem jelenthetnek akadályt.
A kommunikációs stílusokban is nagyon nagy a különbség.
Az idősebbek a formálisabb, részletesebb kommunikációt részesítik előnyben, míg a fiatalok inkább a gyors, digitális kommunikálás hívei. Ilyenkor a vezetőnek világos kommunikációs alapelveket érdemes közvetítenie a munkatársak felé, hogy rugalmasan alkalmazkodhassanak egymáshoz.
A motivációk is mások, ezekre is tekintettel kell lennie a cégvezetőnek, hiszen más módon tudja motiválni a különböző generációkat.
A szakértő szerint az idősebb kollégák sok esetben hosszabb távon látnak karrierlehetőségeket, míg a fiatalabbak gyorsabb előléptetést szeretnének. A cégvezetőnek ezért érdemes egyértelmű előmeneteli terveket biztosítania, hogy mindenki tisztában legyen azzal, milyen lépések szükségesek a fejlődéshez.
Sajtóközlemény
Fotó: Stock kép