Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök szak indul hazánkban

Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök szak indult hazánkban

Közép-Európában egyedülálló, angol nyelvű motorsportmérnök mesterszakot indított a győri Széchenyi István Egyetem.

Amelynek első évfolyamán tizenegy hallgató kezdte meg a napokban tanulmányait. Az oktatók között több Forma–1-es tapasztalattal rendelkező szakember, illetve az autósport más szakágaiban világbajnoki címekkel rendelkező csapatok mérnökei találhatók.

Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök szak indul hazánkban

A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. Az intézmény olyan unikális, nemzetközi érdeklődésre is számot tartó mesterképzéssel bővítette oktatási palettáját. Amely a közép-európai térségben egyedülálló lehetőséget kínál a technikai sportok iránt érdeklődőknek. A motorsportmérnök-képzés első évfolyamán nyolc hazai és három nemzetközi hallgató kezdte meg februárban tanulmányait az intézmény Audi Hungaria Járműmérnöki Karán.

A két féléves, angol nyelvű motorsportmérnök kurzus a legkorszerűbb tudást nyújtja a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén.

„A motorsportban ma is aktív, illetve nagy tapasztalattal rendelkező, neves szakemberek vesznek részt a képzésben. Itt lesz velünk a korábbi Forma–1-es és Indycar-versenymérnök, Claude Rouelle, aki a versenyjárművek dinamikai szimulációinak világhírű szakértője.

Mellette pedig több olyan mérnöktől tanulhatnak a hallgatók, akik számos világbajnoki címhez járultak hozzá csapatukban. Ilyen a túraautó-világkupa világából érkező Boriszov Dániel, a rali-világbajnokságban szerzett tapasztalatait megosztó Szelezsán Bettina is. Valamint Matuska Máté, aki osztrák versenycsapatával a Pikes Peak teljesítményversenyben ér el kiemelkedő sikereket.

Többen érkeznek a Forma–1-ből is.

Például dr. Kling Sándor, aki napjainkban a Williams mérnöke. Vagy éppen Hegedűs Andor, aki korábban a Red Bullt, ma pedig már az Aston Martint segíti szakértelmével.

Utóbbi szakember jelentős szerepet játszott a két másodperc alatti, rekordidejű kerékcserékben” – mondta el prof. dr. Feszty Dániel, a Széchenyi-egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője.

A képzés piaci jelentőségét mutatja, hogy a neves szakemberek azonnal rendelkezésre álltak. Örömmel csatlakoztak a programhoz.

 „A szakot hat modulba szervezve tartjuk, és az elmélet mellett jócskán jut majd hallgatóinknak gyakorlati projektfeladat. Ezek során olyan témakörökben szereznek jártasságot, mint az adatgyűjtés és -elemzés, a versenyautó-hajtásláncrendszerek. Illetve a különböző beállítások, az aerodinamika, a tervezés vagy éppen a tesztelés” .

„Amikor először hallottam a Széchenyi István Egyetem új képzéséről, kicsit irigykedtem a mai hallgatókra. Mert óriási versenyelőnyre tehetnek szert a mesterszak elvégzésével. Pályám kezdetén nekem is nagy segítség lett volna egy ilyen koncentrált, gyakorlati tudás megszerzése. Oktatóként nagy örömmel csatlakoztam, mert küldetésemnek érzem a tehetséges fiatalok segítését ezen az úton” – fogalmazott Boriszov Dániel versenymérnök.

Kiemelte, a pályán nem elég az, hogy valaki tanult járműdinamikát. Tudja, hogyan működik egy Forma–1-es autó. De emellett a pálya szélén felmerülő gyakorlati kérdésekre kell hirtelen reagálni, amiket a képzés során ugyancsak érinteni fognak.

„Az autósport olyan, mint a járműipar, csak felgyorsítva. A felmerülő problémákra azonnali válaszok szükségesek, és a döntések hatásai is gyorsabban jelentkeznek. Ez egy nagyon izgalmas világ, amelyhez speciális tudásra van szükség. Ezt adja meg a motorsportmérnök-képzés” – világított rá az oktató.

Az egyik nemzetközi hallgató, az ausztrál Pierre Moccand Budapesten a bankszektorban dolgozik ESG-szakértőként. Azonban már kisgyerekkora óta a motorsportok igazi szerelmese.

 „Életem egyik meghatározó területe az autóversenyzés. A húszas éveimben Formula-autókkal indultam futamokon. Majd sportautókat és historic versenyeket is kipróbáltam, mindvégig saját szerelőmként intézve a karbantartási és beállítási feladatokat. Mindig kerestem a szakmai fejlődési lehetőségeket, a motorsport-mesterdiploma megszerzése pedig egy valóra vált álom. Évekkel ezelőtt irigykedve figyeltem a brit Cranfield Egyetemen egy ilyen képzés fejlődésé. De a távolság és a költségek komoly akadályokat jelentettek. Amikor olvastam a győri új szakról, nagyon izgatott lettem, és azonnal jelentkeztem”.

Mint elmondta, furcsa számára 50 évesen visszatérni az iskolapadba. De biztos abban, hogy rengeteg értékes tapasztalatot és kapcsolatot szerez majd a Széchenyin.

 „Magyarország tele van meglepetésekkel. A legtöbben nem is tudják, hogy mennyi ehhez hasonló különleges, élenjáró képzés elérhető Magyarországon angol nyelven. Ez a mesterszak remek példa erre, mert elismert, tapasztalt szakemberektől szerezhetünk egyedülálló ismeretanyagot. A lehetőség pedig, hogy a motorsport területén tevékenykedő világbajnoki címekhez hozzájáruló szakemberektől és csapatoktól tanulhatunk egyenesen fantasztikus” – tette hozzá.

A mesterszak legközelebb is keresztfélévben, azaz 2026. februárban indul. A képzés tájékoztató oldala itt található.

Sajtóközlemény – Széchenyi István Egyetem

Facebook oldal: FreeMix>>>

Post Author: FreeMix

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük